Ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken

woensdag 21 november 2012   /   2

Ik introduceer u: Barbara Kuiper. Mis haar niet en nodig haar zo snel mogelijk uit voor een kennismakingsgesprek! Inderdaad ik ben een merk. Of ik het wil of niet. Als ik wil opvallen in die enorme vijver vol met net-om-de-hoek-komen-kijkende afgestudeerden. moet ik mij onderscheiden. Hoe? Door gewoon mezelf te zijn.

 

Het klinkt zo eenvoudig. Je moet je onderscheiden van de rest door je als een merk te presenteren en dat doe je door jezelf te zijn. Als ik mijzelf ben, onderscheid ik me dan wel echt van de rest? Ik ben gewoon the girl next door. Niets meer dan dat. Althans dat dacht ik. Laura Kuiper, vierdejaars communicatiestudent, heeft onderzoek gedaan naar hoe personal branding jou aan je droombaan helpt.

 

Binnen beginnen is buiten winnen

Wie ben ik? Waar ben ik goed in? Wat zijn mijn sterke en zwakke punten? Wat is mijn ultieme doel? Hoe zien andere mensen mij? Om een goed personal brand neer te zetten moet je beginnen bij jezelf. In feite maak je een soort ‘Me Map’, een kaart met alles wat van toepassing is op jou. Gelukkig zijn er genoeg testen op het internet die je erbij kunnen helpen. Peerz.nl is zo’n website. Na aanmelding moet je eerst jezelf beoordelen op bepaalde punten en daarna kan je vrienden en/of kennissen vragen om jou te beoordelen. Het is wel een geringe test, maar toch altijd leuk om te weten. De test heb ik voorgelegd aan mijn ouders, zusjes, vriendje en beste vriendinnetjes en dit is mijn uitslag:

ABC’tje

Als je in kaart hebt wie je bent kan je verder gaan met het ABC’tje. Apart, Betrouwbaar en Congruent. Denk na over wat jou onderscheid van al die andere in between jobbers, ga op zoek naar een unieke en constante factor die jou betrouwbaar maakt en zorg dat wat je doet om je merk in de markt te positioneren past bij jou. Tip: Ga eens na wat jouw missie en visie is. Dat geeft goed weer wat je wilt bereiken.

 

Personal Branding Toolkit

Een aantal middelen zijn essentieel om je eigen merk naar buiten te brengen. Denk na over een logo en kleurensamenstelling die je wilt gebruiken en verwerk dat in alle middelen, dit zorgt voor een congruente uitstraling. Denk hierbij aan een cv, sollicitatiebrief, visitekaartje en social media. Als je het uitgebreider wilt aanpakken en met de trends van dit moment wilt meegaan is het gewenst om een eigen ‘personal’ website te hebben en een Pinterest cv te maken. Zelf ben ik actief op zoveel mogelijk fronten, dat maakt het soms ook wel lastig en druk. Kijk goed naar het vakgebied waarin je actief bent om te bepalen welk middel je wilt gebruiken.

 

U bent geslaagd

Laura Kuiper heeft in haar whitepaper een succes case staan, gebaseerd op mij. Ik ben ook begonnen met het vaststellen van wie ik was. Wat maakte mij uniek en wat maakt mij wie ik ben? Mijn website moest hierom draaien. Het moest een weerspiegeling geven van wie ik was, wat ik leuk vind, wat ik gedaan heb en wat ik doe. Naar mijn mening is dit goed gelukt! Ik moet er wel bij zeggen dat een (web)designer als vriendje ook wel errug handig is.

 

Bekijk hier de whitepaper van Laura Kuiper

Deel dit artikel

Twitter Facebook Linkedin

Gerelateerde berichten

Reacties (2)

  1. Laura Kuiper

    woensdag 21 november 2012 om 16:52

    Ik vind zeker dat het bij jou gelukt is. Anders had ik je natuurlijk ook niet als voorbeeld gebruikt 😉

    Thnx voor de publicatie!

  2. Henriëtte

    donderdag 22 november 2012 om 11:36

    Goeie publicatie (ook de white paper) over een heel actueel onderwerp. Heel slim om elkaars werk te `gebruiken` in jullie item om jezelf daarmee te vesterken. Twee vliegen in één klap!

Dit ben ik

Online marketing & communicatie | Wil de wereld zien | Legt momenten vast in woorden en foto’s | Kan niet zonder familie, katten en vrienden | Verslindt boeken | Heeft een passie voor eten | Download mijn cv

 

 

Het moment dat je de 30 aantikt

zondag 15 april 2018   /   0

Micro-influencers: als zij het doen, moet het tof zijn

zondag 8 april 2018   /   0

Doe mij nog zo’n jaar

zondag 1 april 2018   /   1

Visual Diary: Norwegian sky

woensdag 19 oktober 2016   /   1

Five Favourites: badkamer

zondag 16 oktober 2016   /   1