Fout Bloed | Recensie

dinsdag 18 december 2012   /   2

‘De minst saaie boekpresentatie ever’. Zo omschreef Catharina Pinson de presentatie van haar debuut Fout Bloed, in haar uitnodiging. En dat kan ik beamen. Lijken bezorgden koffie, Stone Sour werd opgezet als introductie en Catharina Pinson rijkte het eerste exemplaar aan journalist Gerrie Riemersma uit. Naast dat Riemersma het een goed boek vond oordeelde ze: ‘Vijftig tinten grijs is niets vergeleken bij de seksscènes in Fout Bloed’.

Fout Bloed | Catharina Pinson

‘Hierbij dien ik een klacht in tegen uw ziekenhuis’. Monique wordt gek van alle onzekerheid over haar jongere broertje met het syndroom van Down en besluit een klacht in te dienen. Ze komt bij Helen Meeuws terecht, klachtenfunctionaris van het kleine streekziekenhuis. Helen heeft te doen met de jonge meid die uiteindelijk haar broertje verliest en biedt haar naast professionele steun ook haar vriendschap aan. Tijdens de nieuwe vriendschap gebeuren achtereenvolgende gebeurtenissen die ervoor zorgen dat ze erachter komen dat Monique haar broertje niet op natuurlijke wijze gestorven is… Door deze ontdekking vallen ze van de ene enge situatie in de andere en komen ze uiteindelijk achter een bizarre handel die in het streekziekenhuis plaatsvindt.

Tot in detail omschreven

De vlotte schrijfstijl van Catharina Pinson zorgt ervoor dat je door het boek heen vliegt. In het verhaal zit een mooie spanningsopbouw waarbij ik steeds op het verkeerde been werd gezet. De hoofdstukken die begonnen met gedachtenspinsels van de dader maakten mij alleen maar nieuwsgieriger naar wie die gestoorde persoon was en wat hij of zij van plan was. En elke gebeurtenis werd tot in detail beschreven, ik werd meegesleept in het verhaal en zag het boek als een film aan mij voorbij gaan. Inderdaad, zo ook de seksscènes.

Smaakt naar meer

Over een happy end kan niet echt gesproken worden, als je het einde van het boek nadert. Het dodental loopt op, Helen zelf is herstellende en haar geliefde is niet wie ze dacht dat hij was. Kortom genoeg stof voor een vervolg. Catharina Pinson heeft via twitter laten weten dat een tweede deel in pen zit!

Fout Bloed is vlot geschreven, dat je boeit en je nieuwsgierigheid wekt van het begin tot het eind.