Kappersdate: schreeuw om aandacht

zondag 22 maart 2015   /   7

‘Ik kan wel janken.’

‘Wat is er?’
‘Ik stond met tien minuten weer op straat. En daar heb ik € 22,50 voor betaald. Ze heeft niet eens mijn haar gewassen. Ik ben gewoon besproeid als een kasplantje.’
‘Dat is inderdaad wel erg veel voor die paar minuten.’
‘Ze heeft me niet eens gevraagd hoe ik mijn haar wilde hebben en wat ik er van vond. Ze zei alleen: ‘zie je, het is nog steeds lang.’ En mijn hele broek zat onder het haar!’

Als ik zie dat mijn moeder moeite moet doen om haar lach in te houden, houd ik op met mijn geraas. Ze heeft gelijk. Het is natuurlijk niet zo dat mijn haar slecht geknipt is. Het ziet er duizendmaal beter uit dan eerst, maar goed wat wil je als je een jaar niet bent geweest. Waar het mij om gaat is dat ik echt uitkeek naar zo’n me-time momentje waarin ik verwend zou worden met een wasbeurt, kleine hoofdmassage en nieuwe coupe. Zelfs het balanceren op de fiets met paraplu door de wind en regen kreeg mij niet chagrijnig.

Het gevoel dat ik als een nummer word afgewerkt in een kapperszaak waar ze niet eens een leuk gesprek kunnen beginnen en waar de kappers-wil-is-wet-regel gehanteerd wordt, werkt daarentegen niet echt bevorderlijk voor mijn humeur. Ik vind het fijn als een kapper laat zien dat ze kundig is, maar het irriteert me dat ze me amper heeft gevraagd hoe ik mijn haar wil hebben. De interesse was over het algemeen ver te zoeken. Het enige dat ze kon vragen was of het mijn echte haarkleur was of dat ik het heb geverfd. Hallo, jij bent de kapper!

Natuurlijk had ik er iets van moeten zeggen, maar vaak ben ik te boos en verontwaardigd om iets uit te brengen. Daarnaast zijn de kappers het visitekaartje van de zaak, dus daar mogen ze ook best wat moeite voor doen. En hoe simpel kan het zijn: stel vragen, toon interesse, kijk of je ergens affiniteit mee hebt en vertel zelf wat. Laat je klant zich welkom voelen.

Kun jij je ook zo verheugen op een knipafspraak? En als jij niet tevreden bent, zeg jij dat dan direct?

Deel dit artikel

Twitter Facebook Linkedin

Gerelateerde berichten

Reacties (7)

  1. Lenneke

    zondag 22 maart 2015 om 11:55

    Ik haat het echt om naar de kapper te gaan… daarom ga ik ook maar twee keer per jaar. :’)

  2. Wesley Velroij

    zondag 22 maart 2015 om 12:46

    In Nederland zijn kappers nou eenmaal niet bepaald service gericht, en het is al een wonder wanneer je bijvoorbeeld een kop thee aan gebied krijgt. Daarnaast moet je ook overal voor apart betalen, haren wassen? Dat kost je dan weer extra geld, gel in je haren? 50 cent aub.

    En zo kan ik wel door gaan waarom de gemiddelde Nederlandse kapper niet service gericht is, want ik heb mijn haren in China laten knippen waar wel je haren goed gewassen worden en je ook nog een hoofdmassage krijgt. Je staat daar dus ook niet binnen 10 minuten buiten wat in Nederland wel het geval is, of je moet al naar een superdure kapper gaan en je bent bij wijze van spreken direct 100 lichter.

    Maar ik ben ook een keer echt ontevreden geweest, dat was bij een Turkse kapper die blijkbaar niet begreep dat ik mijn haren kort wilde hebben. Dus toen hij klaar was met knippen waren mijn haren alsnog te lang, maar ik was allang blij dat de schade beperkt was en ik ben dus ook nooit meer terug gegaan.

    Maar stel je bent ontevreden, betalen zul je toch moeten doen of is het dan een reden om een lagere prijs of te dwingen? Ik weet het in iedere geval niet, maar ik zeg het meestal niet als ik ontevreden ben.

  3. Eveline

    zondag 22 maart 2015 om 14:50

    Wat sneu, vooral omdat je er zo naar uit keek! Ik vond het ook altijd heerlijk om naar de kapper te gaan, maar de prijzen vond ik bizar duur. Daarom knip ik nu zelf vaak de puntjes af. Dan ben ik ook in een paar minuten klaar en bespaar ik ruim twintig euro. Zijn toch weer één of twee leuke boeken die ik daarvan kan kopen! 😉

  4. Engelina

    zondag 22 maart 2015 om 17:00

    Bij een thuis kapper zeg ik het wel als ik niet tevreden ben maar bij een normale kapper niet . vind ik toch een beetje vreemd. Daarbij ben ik misschien ook maar 5 keer naar de kapper geweest in mijn 20 jaar. Ik liet het eerder altijd door mijn moeder knippen en nu doe ik het zelf.

  5. Kim

    zondag 22 maart 2015 om 17:31

    Ik vind het vreselijk om naar de kapper te gaan. Het is nooit zoals ik het wil, het is nooit het kapsel wat ik heb uitgekozen. Het is nooit goed!
    Sinds kort heb ik een thuiskapster die wél aan die voorwaarden voldoet en nu kijk ik er naar uit als ik de afspraak gemaakt heb!
    Veel kappers hebben ook zoiets van *zucht* en daar blijft het bij.

  6. Danielle

    dinsdag 24 maart 2015 om 17:28

    Vorige week ging ik naar de kapper en was voor het eerst écht blij, wat een fijne mensen waren dat. Deskundig en lief. Oh ja en die massage en haartjes wassen en alles deden ze ook nog. Heeft even geduurd voor ik eindelijk dé kapper had gevonden, want precies wat jij zegt, hallo me time!! Ga je de volgende keer met mij mee? 😉

    • Barbara Kuiper

      dinsdag 24 maart 2015 om 21:26

      Oh klinkt goddelijk! Daar was ik naar op zoek. Moet eerlijk bekennen wel een kapper te hebben gevonden in de buurt, alleen die is alleen maar open als ik werk… Maar jouw (nieuwe) kapper klinkt erg fijn!

Dit ben ik

Online marketing & communicatie | Wil de wereld zien | Legt momenten vast in woorden en foto’s | Kan niet zonder familie, katten en vrienden | Verslindt boeken | Heeft een passie voor eten | Download mijn cv

 

 

Het moment dat je de 30 aantikt

zondag 15 april 2018   /   0

Micro-influencers: als zij het doen, moet het tof zijn

zondag 8 april 2018   /   0

Doe mij nog zo’n jaar

zondag 1 april 2018   /   1

Visual Diary: Norwegian sky

woensdag 19 oktober 2016   /   1

Five Favourites: badkamer

zondag 16 oktober 2016   /   1