Tweespalt | Recensie

donderdag 15 november 2012   /   0

‘Graag nodig ik je uit om mee te doen aan de Chicklit Leesclub’. Ein-de-lijk! Deze keer was ik één van de gelukkigen en kreeg ik een gratis boek thuisgestuurd. Natuurlijk snap ik ook wel dat duizenden zich hebben ingeschreven voor de Chicklit Leesclub en dat ik niet hoef te verwachten dat ik elke maand word uitgenodigd, maar toch… Ik was nu de gelukkige! De literaire thriller Tweespalt van Alex Marwood was het boek dat ik mocht lezen. Bekijk de bevindingen van alle VIP-readers op Chicktlit.nl. Of lees mijn recensie over Tweespalt door op ‘lees meer’ te klikken.

TWEESPALT | ALEX MARWOOD

Vijfentwintig jaar geleden zijn twee meisjes veroordeeld wegens een moord. Om een tweede kans te krijgen moesten ze beloven elkaar nooit meer te spreken en moeten ze door het leven gaan onder een andere naam, Kirsty en Amber. Wanneer Kirsty en Amber volwassen zijn moet Kirsrty voor haar werk naar Whitmouth om een artikel te schrijven over een moordzaak. Degene die het lijk gevonden heeft blijkt Amber te zijn. Vijfentwintig jaar later staan de twee vrouwen oog in oog. Ze hebben alles te verliezen: hun nieuwe identiteit, hun leven en hun gezin. Alles wordt op alles gezet zodat hun verleden niet aan het licht komt.

Heden en verleden
Alex Marwood heeft een heerlijke, gedetailleerde schrijfstijl, je wordt helemaal in het verhaal getrokken en kan dan alleen nog maar verder lezen. Het boek is verdeeld in hoofdstukken over het verleden, je komt dan alles te weten over de moord die de meisjes op hun naam hebben staan. En over het heden, over hun nieuwe identiteit, over hoe ze nu in het leven staan en hoe ze elkaar weer tegenkomen. De twee verhaallijnen komen aan het eind van het boek samen. Je weet dan precies wat er in het verleden gebeurd is met de meisjes, waarom ze met man en macht het verleden geheim proberen te houden en hoe ze dat lukt.

Angstaanjagend briljant
De recensies op de achterkant van het boek beloven heel wat goeds. Het boek Tweespalt moet angstaanjagend en briljant zijn, een thriller die je nachtrust kost en een thriller die van de bladzijdes spat. Hier ben ik het niet mee eens. Ik miste de spanning en sensatie van een echt goede thriller. Dat, als je ’s avonds alleen thuis bent, alle lichten laat branden en de buitendeuren op slot doet. Dat je af en toe je adem inhoudt, omdat het zo spannend is. Bij Tweespalt was dit niet het geval. Zoals ik eerder zei, het verhaal is goed geschreven, je weet niet wat er gebeuren of komen gaat en dat maakt je nieuwsgierig. Daarnaast vind ik het erg vernieuwend dat er hoofdstukken in het heden zijn geschreven en hoofdstukken in het verleden, daarmee bouwt Alex Marwood nog een beetje meer spanning op.

Al met al is Tweespalt een bijzonder boek. De twee verhaallijnen maken je nieuwsgierig naar de afloop, maar verwacht geen zenuwslopende thriller.