Vijftig tinten trilogie | Recensie

donderdag 17 januari 2013   /   1

Vijftig tinten had mij in zijn macht. Ik werd meegezogen in de spraakmakende trilogie en kon de boeken niet wegleggen. Ik was verslaafd. Zo erg zelfs dat ik korte nachten had, het huishouden links liet liggen en dat ik niet kookte, dat heb ik mijn vriend na een dag werken laten doen. Ik moest en zou elke vrije seconde lezen. De verslaving was te groot.

Ik moest de spraakmakende trilogie lezen, vooral na alle media-aandacht die eraan besteed is. Maar ook nadat mijn zusje mij had verzekerd dat het geniale boeken zijn. Dat het om meer gaat dan alleen de erotiek, dat er een verhaal achter de Vijftig tinten zit.

Vijftig tinten grijs | E.L. James
Kate is ziek terwijl ze een interview heeft met de meest begeerde en knappe zakenman Christian Grey. Daarom heeft ze besloten dat haar beste vriendinnetje Anastasia Steele hem maar moet interviewen. Anastasia wordt opslag verliefd en tot haar grote verbazing blijkt dat wederzijds te zijn. Christian besluit de mooie, maagdelijke Anastasia niet toe te laten in zijn leven en mee te slepen in zijn seksuele fantasieën. Alleen blijkt de magie tussen de twee te groot te zijn…

Vijftig tinten donker | E.L. James
Het tweede deel gaat verder waar het eerste deel geëindigd is. Anastasia kon niet meer leven met de verlangens van Christian. Het idee dat hij haar pijn wil doen vind ze vreselijk en ze heeft besloten bij hem weg te gaan. Tijdens de breuk voelt de één zich nog ellendiger dan de ander. En als ze weer met elkaar in contact komen wordt het verlangen en het gemiste nog erger. Maar zou dat genoeg zijn?

Vijftig tinten vrij | E.L. James
In het derde deel gaan Anastasia door het leven als mevrouw Grey. Ze hebben net hun romantische en lange huwelijksreis achter de rug en willen hun leven weer oppakken, maar nu als man en vrouw. Dit gaat natuurlijk niet zonder slag of stoot. Vele gevaarlijke situaties stelt de relatie van Christian en Anastasia op de proef…

Besmet met het Vijftig Tinten virus

Wauw! De Vijftig tinten trilogie zou verplicht moeten zijn voor iedereen (Lees: boven de 18 jaar). Door de vlotte schrijfstijl ben je zo door de boeken heen. De belevenissen van Christian en Anastasia zijn romantisch, opwindend en grappig. Zoals de New York Times zegt: Vijftig tinten zet je in vuur en vlam. En daar is niets van gelogen, ik ben zelfs een beetje verliefd geworden op de dominante, bezorgde en o-zo mooie Christian. Hij heeft me besmet met het Vijftig tinten virus.

Betoverende liefde

De trilogie is zoveel meer dan seks en erotiek. Natuurlijk het wordt veelvuldig genoemd en gedetailleerd beschreven, maar het is niet de hoofdlijn van de drie boeken. Het gaat over een jongeman die een vreselijke jeugd heeft gehad en een onschuldige jongedame die in elkaars leven komen. Als ze samen zijn komt het beste in hun naar boven. Ze hebben elkaar lief, voelen zich aangetrokken tot elkaar, zijn in staat alles voor de ander te doen en willen elkaar beschermen en voor elkaar zorgen. Een betoverende liefde.

Vijftig tinten is een absolute must read! De betoverende, romantische en erotische liefde tussen twee mensen wordt smaakvol verteld.