Zoek het maar uit | Recensie

maandag 11 februari 2013   /   2

Ze won een schrijfwedstrijd van YES!, heeft al meerdere korte verhalen op haar naam staan en door haar geschreven boeken zijn verkozen tot boek van het jaar 2010 en 2011. En eerlijk gezegd heb ik nog geen enkel boek gelezen van deze schrijfster, Chantal van Gastel. Tijd om daar verandering in te brengen.

‘Zoek het maar uit’ zag ik als eerste in de boekenwinkel liggen en sprak mij direct aan. Het verhaal over iemands leven dat overhoopgehaald wordt, die zichzelf moet terugvinden. En waarbij mannen natuurlijk een belangrijke rol spelen. Klinkt als een goede chicklit en als een goed begin om kennis te maken met de boeken van Chantal van Gastel.

Zoek het maar uit | Chantal van Gastel

Ella heeft het perfecte leventje, althans volgens haar beste vriendin en collegaatje Milou. De perfecte vriend, die de grond kust waar zij loopt en die met haar wil samenwonen. En ze heeft leuk werk en kan samenwerken met haar beste vriendin. Wat wil je nog meer? Ella realiseert zich dat pas als ze wordt overvallen in de boekenwinkel waar ze werkt. Wanneer ze een pistool tegen haar slapen gedrukt krijgt, ziet ze haar hele leven voorbij flitsen en iedereen die haar lief is. Zelfs Dex, de jongen met wie ze opgroeide en waar ze heimelijk verliefd op was. Na de overval staat Ella’s leven op de kop. Ze weet niet wat ze wil en moet. Gelukkig is het contact met haar oma versterkt en kan ze met alles bij haar terecht. Haar oma begrijpt Ella soms beter zij zelf doet. Als Ella achter het jarenlange geheim over de eerste grote liefde van haar oma komt, is Ella duidelijk waarom haar oma haar zo goed begrijpt…

Vertrouw op jezelf

Ik moest even in het verhaal komen, omdat de schrijfstijl van het verhaal op de eerste pagina’s mij niet aansprak. Gelukkig heb ik doorgelezen, want ‘Zoek het maar uit’ is een geweldig vlot geschreven boek. Ik snap niet dat de eerste pagina’s me niet aanstonden, want ik kon het boek moeilijk wegleggen en heb het in een ruk uitgelezen. Het verhaal sleept je mee in de gedachten van Ella, je gaat voor haar denken en hopen dat ze kiest voor die ene aantrekkelijke en tikkeltje onvoorspelbare jongen. En niet kiest voor de veilige en vertrouwde man. Het leven bestaat uit het maken van keuzes, weloverdachte of juist roekeloze keuzes. En de boodschap die ik opmaak uit het boek is dat je moet vertrouwen op jezelf en luisteren naar je hart. Dat je leeft in het nu!

To do lijsten

Ik ben gek op to do lijstjes, het kunnen er niet genoeg zijn. Maar het idee van de to do lijsten van Ella vind ik geniaal! Een lijst maken met de meest rare en absoluut niet standaard dingen die je sowieso in je leven gedaan wilt hebben, bijvoorbeeld alle toetjes van de menukaart bestellen, skinny dippen of een tattoo nemen. Ik ben gelijk mijn eigen lijstje begonnen, ben benieuwd wat ik ervan waar maak!

‘Zoek het maar uit’ sleept je mee in het leven van Ella, een leven waar je niet meer uit wil stappen!